Nierozłączną częścią sarmatyzmu były idee republikańskie: praworządność, tolerancja religijna, samorządność i wybieralność urzędników, także tego najwyższego – króla, nazywanego przez współczesnych historyków dożywotnim prezydentem. Ustrój Rzeczypospolitej był uważany za najlepszy w świecie, a polski Sejm za najstarszy. Chętnie przyrównywano go do ustroju republikańskiego Rzymu i greckichpolis. Podstawą Rzeczypospolitej były prawa kardynalne, czyli Artykuły henrykowskie oraz pacta conventa, a w okresie późniejszym również liberum veto.
Każdą próbę ich naruszenia traktowano jak najwyższą zbrodnię i
podejmowano próby odwołania króla, który ośmielił się sprzeciwić masom
szlacheckim.
Sarmatyzm
sławił również dawne zwycięstwa polskiego oręża i domagał się od
szlachty podtrzymania tych tradycji. Nieodzownym elementem stroju była szabla – zwykle karabela. Szlachta ćwiczyła wojenne rzemiosło – przez udział w wojnach, służbę, zaciąg; nawet rozrywki jak polowanie przygotowywały do ewentualnego boju.
Magnateria polska
najwcześniej odeszła od sarmackiego modelu myślenia o sprawach państwa.
Odejście to charakteryzował jej krytycyzm wobec ustroju
Rzeczypospolitej i aktywność intelektualna, mająca ujście w pisarstwie
historyczno-politycznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz